گزارش خرید و فروش فصلی TTMS

ایمن افزار

قطعا هر نرم افزاری اطلاعات پیش فرضی را در درون خود جای داده است که استفاده از آن اطلاعات می تواند برای شروع کار بسیار حیاتی و ضروری باشد . به طور مثال اطلاعات داروها و کالاهای آرای

همانطور که می دانید، کلیه مودیان مالیاتی باید در پایان هر فصل ، گزارش خرید و فروش خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه نمایند.

این گزارش به نامهای مختلفی شناخته می شود ، گزارش فصلی ، گزارش خرید و فروش فصلی ، ۱۶۹ مکرر ،  TTMS و …

اما باید بدانیم که همه این نامها به همین  موضوع مشخص  اشاره می کنند . ما در اینجا از نام گزارش فصلی استفاده می کنیم .

تعریف گزارش فصلی :

این گزارش، فهرست کامل خرید ها و فروش های یک فروشگاه به همراه اطلاعات دقیق فروشنده و یا خریدار را مشخص می کند، و هر مودی موظف است در پایان هر فصل آن را به سازمان امور مالیاتی ارائه نماید .

فایل TTMS :

در حال حاضر یک فایل نرم افزار به همراه بانک اطلاعاتی از نوع ACCESS  در سایت سازمان وجود دارد و سازمان امور مالیاتی  از مودی می خواهد  در پایان هر فصل آن را کامل کرده و به سازمان ارسال نماید .

آدرس سایت و دانلود مستقیم فایل TTMS :

http://download.tax.gov.ir/ttmsdownloads/TTMS_ver4026.zip

برای اینکه شما گزارش فصلی را آماده و ارسال نمایید ، دو راه وجود دارد.

۱- آماده سازی فایل TTMS به صورت جداگانه (یعنی شما مجبور به ورود اطلاعات به صورت جداگانه در نرم افزار TTMS هستید)

۲- استفاده از نرم افزار شارپ برای تکمیل فایل TTMS

ما تنها به روش دوم اشاره خواهیم کرد . اما برای مشاهده اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه درج اطلاعات در این نرم افزار به صورت مستقیم ،  می توانید به سایت سازمان امور مالیاتی مراجعه نمایید .

پس وارد سایت ازمان شده و نرم افزار TTMS  را دریافت ، نصب و اجرا  نمایید .

به روش خواسته شده ، فایل اکسس مورد نظر را انتخاب نمایید .

نرم افزار داروخانه - ایمن افزار

پس از انتخاب فایل اکسس ، گزینه های مختلف این نرم افزار فعال می شوند .

نکته : شرکت ایمن افزار شایگان هیچ گونه ارتباطی با طراحان این فایل ندارد . لذا پشتیبانی و پاسخگویی به هر سوال دیگری در خصوص نرم افزار TTMS به عهده این شرکت نمی باشد . تنها پاسخگوی این نرم افزار  ، سازمان امور مالیاتی است .

به دلیل پیچیدگی و طولانی بودن فرایند ورود  اطلاعات  در نرم افزار TTMS  ، شرکت ایمن افزار، اقدام به ایجاد امکانی برای ارسال اطلاعات  به صورت مستقیم، از شارپ به TTMS نموده است . پس با استفاده از این امکان نرم افزار شارپ ، شما نیازی به یادگیری نرم افزار TTMS  ندارید و تنها نصب کردن و بازیابی دیتابیس (فایل access  ) کافی خواهد بود .

نکته : نرم افزار TTMS  آنلاین نیست و شما ، فایل بانک اطلاعاتی آن را پس از تکمیل برای سازمان ارسال خواهید کرد . بنابراین وقتی ما می گوییم امکان ارسال اطلاعات از شارپ به آن وجود دارد ، منظورمان ارسال مستقیم اطلاعات شارپ به سازمان امور مالیاتی نیست .

توضیح : در برخی موارد مشاهده شده که کاربران نرم افزار شارپ ما تماس گرفته و از ما انتقاد می کنند که چرا اطلاعات را به سازمان امور مالیاتی می فرستیم و در پاسخ به این سوال که بر چه اساسی این حرف را می گویید ؟ تنها به شایعه ها اشاره می کنند . پس دوستان گرامی ، لطفا به شایعات توجه نکنید . ما تنها امکان آماده سازی اطلاعات مورد نیاز TTMS را با سرعت بالاتر برای شما فراهم کرده ایم و تا زمانی که شما فایل TTMS  را  به سازمان ارائه ندهید ، هیچ گزارش مالی به آن سازمان نرفته است

برای ایجاد گزارش فصلی ابتدا برنامه شارپ را اجرا نمایید .

برای ایجاد گزارش خرید ، از منوی ۵۴۷۱ استفاده می شود .

نرم افزار داروخانه - ایمن افزار

در ابتدا با چنین فرمی مواجه می شوید . این فرم از شما می خواهد بازه زمانی ایجاد گزارش را مشخص نمایید .

نرم افزار داروخانه - ایمن افزار

در ادامه اگر تاریخ سه ماهه مورد نظر را انتخاب نمایید و جستجو را کلیک کنید ، لیست خریدهای شما ظاهر می شود .

نکته : تاریخ سه ماهه مورد نظر ، بهار، تابستان ، پاییز و زمستان را شامل می شود . به طور مثال  برای ایجاد گزارش فصلی تابستان تاریخ را از ۱/۴/۹۷ تا ۳۱/۶/۹۷ وارد نمایید .

نرم افزار داروخانه - ایمن افزار

برای اینکه اطلاعات به فایل  TTMS منتقل شود ، باید گزینه تولید فایل TTMS را کلیک نمایید .

فایل access  مربوط به TTMS  را برای ایجاد خروجی انتخاب نمایید .

همانطور که قبلا هم اشاره شد ، باید فایل access مورد نظر را انتخاب نمایید . توجه داشته باشید که در این تصویر دو فایل access دیده می شود . که یکی از آنها مربوط به سال ۹۱ الی ۹۵ است و دیگری مربوط به ۹۶ و بعد هست . اینها  فایل هایی هستند که در آخرین بروزرسانی در سایت سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است .

ما در اینجا فایل مربوط به سال ۹۶ و جدید تر را استفاده می کنیم .

نرم افزار داروخانه - ایمن افزار

با اینکار اطلاعات موجود در نرم افزار شارپ به TTMS منتقل می شود .

نکته : باز هم تکرار می کنیم . نگران نباشید . هنوز اطلاعات شما به سازمان ارسال نشده است ، شما تنها  در حال آماده سازی اطلاعات هستید و نه ارسال آنها … پس نگران نباشید ( بیشترین نگرانی داروخانه ها در استفاده از این بخش همین نکته است که هنوز اطلاعات بررسی نشده اند و مبادا این اطلاعات به صورت خام به سازمان امور مالیاتی ارسال شوند .)

اگر قبلا در این فایل اطلاعاتی داشته اید ، بهتر است به این نکته توجه نمایید که اطلاعات قبلی از بین می رود و اطلاعات ارسالی جدید جایگزین خواهند شد . ، در این حالت تصمیم مناسب را شما باید بگیرید )

نرم افزار داروخانه - ایمن افزار

وقتی تولید فایل انجام شد ، پیام اتمام کار نمایش داده می شود .

نرم افزار داروخانه - ایمن افزار

خطاهایی که ممکن است در انتقال اطلاعات به وقوع بپیوندند ، در فایل مشخص شده ، ذخیره می شوند و احتمالا می توانند به شما در درک خطاهای رخ داده کمک نمایند .

نکته :  پس از انتقال اطلاعات ، به نرم افزار TTMS  به بخش  مشخصات و صحت سنجی مراجعه نمایید تا از صحت اطلاعات منتقل شده اطمینان حاصل نمایید . معمولا اشکالاتی که در این ارتباط رخ می دهد ، مربوط به مشخصات خریداران یا فروشندگان می باشد که باید در نرم افزار شارپ آنها را در ابتدای کار تصحیح نمایید .

نرم افزار داروخانه - ایمن افزار

مشاهده می کنید که در اینجا شرکت هجرت که فروشنده کالا به شما بوده است ، دارای اطلاعات ناقصی می باشد و شما باید این اطلاعات را تکمیل و اصلاح نمایید . در غیر اینصورت امکان نهایی سازی اطلاعات و ارسال آن به سازمان امور مالیاتی را ندارید . برای اصلاح اطلاعات توصیه می کنم به نرم افزار شارپ برگردید و اصلاحات را در آنجا انجام بدهید ، پس از اتمام صلاحات ، دوباره همین روند را تکرار کنید تا اطلاعات شارپ به TTMS منتقل شود .

نکته : با این روش ، اصلاحات برای دوره های بعدی نیز ماندگار می شوند .

در ادامه با استفاده از کد  ۵۴۷۲  می توانید اسناد فروش داروخانه را آماده نمایید .

نرم افزار داروخانه - ایمن افزار

دقت کنید که گزینه ” لیست اسناد تجمعی ” تیک داشته باشد . چرا که در داروخانه عموما فروش با مبالغ کم ولی به تعداد زیاد است و باید اسناد به صورت تجمعی ارسال شوند .

نکته : برای تعیین سقف ” مبالغ کمتر از ۵ درصد حد نصاب معاملات کوچک ” که معمولا سالانه تغییر می کنند از منوی  ۶۸۵ شارپ اقدام نمایید .

نرم افزار داروخانه - ایمن افزار

در نهایت ، پس از انتقال اطلاعات خرید و فروش به نرم افزار TTMS  ، باید از طریق سایت سازمان امور مالیاتی و با اطلاعات شناسایی که در اختیارتان قرار دارد نسبت به بارگذاری فایل اقدام نمایید . تا زمانی که فایل TTMS را برای سازمان ارسال نرده اید ، هیچ اطلاعاتی در اختیار آنها نخواهد بود . پس توجه داشته باشید که صرف آماده سازی گزارش در TTMS

به معنای ارسال اطلاعات نیست و نهایتا باید آن را به سازمان ارسال نمایید

نکته : برای اصلاح اطلاعات شرکت های پخش از منوی ۱۲۳۱ اقدام نمایید

شناسه اقتصادی ، کد ملی ، تلفن ثابت ، کد پستی و آدرس حتما باید در مشخصات درج شده باشد .

نکته : حتی اگر خرید شما از افراد دیگری مثل ، همکاران (داروخانه های دیگر) و افراد متفرقه (مشتریان) باشد باید اطلاعات کامل این افراد در سیستم ثبت شود تا امکان ارسال آنها به TTMS وجود داشته باشد .

0 Reviews

helpdu

→ خواندن مطلب قبلی

صورتحساب سازمان بیمه گر

خواندن مطلب بعدی ←

مرجوع کردن کالا یا فاکتور

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *